پیشینه‌ی چک و وکالت وکیل چک
نوشته شده توسط : shaapaarak

آیا تا کنون از یاری یک وکیل چک بهره برده‌اید؟ وکیل چک یک اصطلاح رسمی نیست؛ بلکه اشاره به تخصص و تحدید حوزه‌ی فعالیت یک وکیل پایه یک دادگستری در حوزه قوانین تجارت به امور چک و دیگر مسائل مربوط به این ابزار مالی اشاره دارد. این موضوع در گذشته و حال و همچنین در جای جای جهان اهمیت زیادی داشته و دارد.

پیش از معرفی خدمات و ضرورت‌های همکاری با وکیل چک برای تجار و فعالین اقتصادی بد نیست به مفهوم چک و مختصری از تاریخچه‌ی آن اشاره کنیم.

ابداع چک یک ایده‌ی بی‌سابقه و ریشه نبوده است؛ بلکه سابقه‌ای طولانی در مراودات مالی غرب در عصر مدرن دارد. (منظور از عصر مدرن در این جمله، دوران مابین رنسانس و انقلاب صنعتی است). در آن دوران در جمهوری وقت ونیز نخستین بانکداران شروع به فعالیت حرفه‌ای کرده و کم کم شبکه‌ی خود را به دیگر نقاط متمدن اروپا تسری دادند. دلیل این امر اهمیت بازرگانی دوربرد از طریق دریا در اقتصاد ونیز آن دوران بود که نیاز به ساز و کارهای مالی شبکه‌ای متمرکز را ایجاد می‌نمود. 

وکیل چک

آنان با قبول وجوهی در مقصد حواله‌هایی را به بازرگانان ارائه می‌دادند که از شعب دیگر بانکی می‌خواست تا معادل آن وجه را در مقصد به حامل حواله تحویل دهد. این موضوع در سالیان آتی توسعه و تکامل یافت و به شکل‌گیری اسکناس و چک منجر گردید. قوانین خاصی که در دوران پس از آن برای چک در نظر گرفته شد شالوده‌ی شغل و حرفه‌ی وکیل چک را شکل داد.

چک در پایه‌ای‌ترین مفهوم و شکل خود سندی است که با امضای صاحب چک پرداخت وجهی را در تاریخ مشخصی ضمانت می‌کند. در قوانین ایران صدور چک بدون تاریخ جنبه‌ی کیفری نیز داشته و برای صادرکننده عواقب خاصی را به دنبال دارد. همچنین تا پیش از این توصیه می‌شد تا چک در وجه حامل نوشته نگردد تا موجبات مشکلاتی در صورت سرقت یا مفقودی نشود. البته هر وکیل چک در حال حاضر به شما خواهد گفت که با تصویب و اجرای قوانین جدید چک برای چک‌های موسوم به صیادی، امکان صدور چنین چکی از میان رفته است.

پیشینه‌ی چک و وکالت وکیل چک

وکیل چک وظیفه دارد به موکل خود درباره‌ی تمامی موارد و مقررات چک توضیح داده و از انجام تخلفات حقوقی و غیر از آن در زمینه‌ی اسناد پولی پرداختنی مشابه نیز جلوگیری کند. همچنین این رابطه دو طرفه بوده و از تضییع حق موکل به دلیل ناآشنایی با قوانین هم جلوگیری خواهد کرد. حتی در صورت تحقق این مسأله کار تمام نشده و وکیل چک می‌تواند متخلف را مورد تعقیبات حقوقی یا قضایی قرار دهد. وکیل چک به نحوی مشاور تجاری موکل نیز محسوب می‌گردد و می‌تواند در حوزه قوانین تجارت به وی مشاوره‌های لازم را ارائه کند. با استخدام یک وکیل چک می‌توانید از حسن انجام رویه‌های مالی خود در بنگاه تجاری اطمینان حاصل کرده و از بسیاری مشکلات احتمالی اجتناب نمایید. مؤسسات حقوقی بی‌‌شماری در کنار وکلایی با دفتر شخصی وجود دارند که می‌توانید این خدمات را از آنان مطالبه نمایید.





:: برچسب‌ها: وکیل چک ,
:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: